Sider

søndag 18. september 2011

Daktyla - Gresk landbrød med maismel



Ingredienser:
1 pk tørrgjær
3 dl vann
350 g hvetemel
75 g fin sammalt hvete
75 g finmalt maismel
1 ts salt
1 ss olivenolje
1 ss flytende honning

Pensles med melk + sesamfrø til pynt

Varm vannet til ca. 39 grader og tilsatt gjæret. Rør godt. Tilsett honning og olivenolje, salt, hvetemel og maismel. Mis til alt er godt blandet. Ha tilsutt i hvetemelet, litt etter litt, til deigen blir passe fast. La heve i ca. 1,5 time.

Form et avlangt brød og lett det på en plate med bakepapir. Skjær noen tversgående snitt over brødet. La det etterheve og stek ved 220 grader i ca. 45 min.

4 kommentarer:

  1. Takk for kommentaren i bloggen min. Det var hyggelig! Så tenkte jeg at jeg skulle gå inn på din blogg. Og det var ganske utrolig, for etter at vi var i Hellas i sommer har jeg lett overalt etter en oppskrift på det gode greske brødet - uten hell. Så finner jeg den her :) Så den oppskriften skal jeg prøve!

    SvarSlett
  2. Så morsomt! Ja, det er ikke bare fotografier en tar med hjem fra reiser! Jeg elsker å prøve all lokal mat, og brødmaten er ofte veldig spennende:)Du har jo også ovn som passer perfekt til slike brød:D

    SvarSlett
  3. Hei:)

    Nå har vendt tilbake til denne oppskriften gang etter gang.
    Takk for denne sida. Oppskriften, og følgelig brødet, er en sikker vinner:)

    Mvh
    Frode K

    SvarSlett
  4. Ja, denne liker jeg også godt! Jeg har ikke vært aktiv på bloggen på en stund, men skal komme sterkt tilbake utover høsten. Tusen takk for at du følger meg. Sommerklem:)

    SvarSlett