Sider

tirsdag 24. mai 2011

Farmors rundstykker




Ca 1,8 kg romtemperert mel
2 toppede ts salt
1 ts sukker
2 pk tørrgjær
2 toppede ts natron
150 g margarin
1 liter vann

Smelt margarinen og hell i vannet. Margarin og vannblandingen skal varmes til ca 37 grader. Jeg pleier å lage gjærbakst i kjøkkenmaskin, og da starter jeg med å helle det våte i bakebollen. Dertter tilsetter jeg halvparten av melet, natron, tørrgjær, sukker og salt. Kjør maskinen til alt har blandet seg. Nå skal melet has i litt etter litt, til deigen fortsatt er myk men ikke klisset. Hev 1 time. Bak ut rundstykkene, og la dem heve i 20 min på steikebrettet. Stek ved 200 grader 10 - 15 min.

1 kommentar:

  1. Hei!
    Disse var kjempegode! :-) Jeg håper det er greit at jeg setter med link til deg da jeg legger ut oppskriften på bloggen min.

    SvarSlett