Sider

fredag 8. juli 2011

Svigermors kringle



Ingredienser til deig:
600 g hvetemel (10 dl)
125 g sukker (1,5 dl)
125 g margarin
0,5 ts kardemomme
3 dl melk
2 egg
50 g tørrgjør

Jeg pleier å kjøre deigen i en kjøkkenmaskin. Da tilsetter jeg det våte først; deretter det tørre litt etter litt til deigen blir passe fast. Husk at vesken skal være litt varmere enn kroppstemperatur. La deigen heve 30 - 60 min. Mens deigen hever lager du fyllet.

Ingredienser til fyll:
1 pakke steinfrie svisker + sukker

Kok sviskene til de er møre.  Hell av kokevannet og mos sviskene med en gaffel. Tilsett sukker om ønskelig. La mosen stå til kjøling.

Kjevle ut deigen til en stor avlang firkant. Smør sviskemosen utover, og brett deigen over slik at det dekker sviskemosen. Form en kringle og la det etterheve ca 30 min. Stek ved 180 grader i ca 20 min.

Eventuelt kan deigen deles til to mindre kringler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar