Sider

fredag 24. juni 2011

Hurra for meg!

Jeg har bursdag i dag, og har vært så heldig å få steiketakke i bursdagsgave av mannen min. Dette feiret vi i går kveld med en enkel gjærdeig stekt på takken, servert med kjøttboller og grønn salat.




















Ingredienser til deig:
1/2 pakke tørrgjær
3 dl vann
ca 400 g mel
1 ts salt
1 ss olje

Hell vann, gjær og olje i en bolle. Vannet skal være i overkant av 37 grader. Tilsett det tørrre, litt etter litt, og elt til en passe fast deig. Hev til dobbel størrelse.

Del deigen i fire og kjevle flate leiver. Jeg smurte leivene med en pastasaus og brettet dem i to før jeg stekte dem på middels varme.

Ingredienser til kjøttboller:
400 g karbonadedeig
1 egg
1 ts salt
2 ss hvetemel

Mens deigen til brødet hever; bland ingrediensene i en kjøkkenmaskin. Lag små boller som steikes i margarin på stekepanne.

Server med salat, jeg lagde en grønn med avokado.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar